Wellicht heb je al ontdekt dat Facebook pagina’s minder snel groeien en minder bereik hebben dan enkele maanden geleden. Dit komt omdat Facebook een protocol heeft ingevoerd, waarmee de waarde van een post wordt bepaald. Dit protocol noemen ze de Facebook Edgerank.

Facebook Edgerank = minder bereik

De tijd dat al jouw berichten werden gelezen door je fans is voorbij. Inmiddels is het zo dat ongeveer één derde van jouw fans het bericht nog te zien krijgt in zijn of haar tijdlijn. Hierdoor loopt jouw bereik enorm terug.

Waarom doet Facebook dit?

Facebook heeft de Edgerank ingevoerd om gebruikers beter te kunnen voorzien van relevante informatie. Eigenlijk kun je het een beetje vergelijken met de de SERP protocollen van Facebook. Uiteraard helpt de Edgerank Facebook ook om beter en gerichter te adverteren. Ze kunnen namelijk de betrokkenheid van een fan bij een pagina vaststellen.

Wat zijn de criteria?

Facebook zal niet vrijgeven welke criteria in welke mate belangrijk zijn. Toch kunnen we het volgende stellen:

Affiniteit:

Hoe intensiever de interactie is tussen de fan en jouw pagina des te groter de kans is dat jouw fan meer van jouw berichten te zien krijgt. Criteria’s hiervoor zijn of de fan regelmatig jouw pagina bezoekt en hoe vaak deze jouw berichten opent, deelt en liked.

Inhoud: 

Des te rijker de inhoud is, des te groter de kans is dat Facebook meer waarde aan de post hecht. Content in de vorm van tekst gemixt met rijke media zullen het best scoren.

Actualiteit:

Speel je in op dingen die nu belangrijk zijn, plaats je een post op een moment dat jouw bezoekers op Facebook zullen zijn, dan vergroot je je bereik.

Manier van plaatsen:

Handmatig geplaatste berichten hebben meer waarde dan automatisch geplaatste berichten.

Regio:

Op dit moment is regio nog geen zwaarwegende factor. Echter, wij vermoeden dat dit in de nabije toekomst belangrijker gaat worden.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *